XX Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji
- 17.10.2022 21:58
XX Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji
Październik jest miesiącem, w którym od wielu lat Europejskie oraz Polskie Towarzystwo Dysleksji zaprasza do udziału w akcji społecznej, której celem jest przypomnienie, że wśród nas – naszych kolegów, podopiecznych są także uczniowie o specyficznych potrzebach edukacyjnych. Tegoroczne obchody Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji odbywały się w okresie od 3 do 9 października pod hasłem „Przełamujemy bariery”. Europejskie Towarzystwo Dysleksji uznało 8 października 2022 r. za Dzień Dysleksji.
Jest to dobra okazja do tego, aby dowiedzieć się lub przypomnieć sobie, czym jest dysleksja. Międzynarodowe Towarzystwo Dysleksji podaje, iż Dysleksja jest specyficznym zaburzeniem w uczeniu się o podłożu neurobiologicznym. Charakteryzuje się trudnościami w adekwatnym i/lub płynnym rozpoznawaniu słów oraz słabymi zdolnościami dekodowania i poprawnego pisania. Trudności te są zazwyczaj wynikiem deficytu fonologicznego aspektu języka, często niewspółmiernego do innych zdolności poznawczych i efektywnych metod nauczania stosowanych w szkole. Wtórnie mogą wystąpić problemy z czytaniem ze zrozumieniem i kontaktem ze słowem pisanym, które mogą ograniczyć rozwój słownictwa i wiedzy ogólnej.”
Nasza szkoła aktywnie włączyła się w obchody Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji.
• Uczniowie z Klubu Ortograficznego Ortografiiti zaangażowali się wraz z nauczycielem prowadzącym zajęcia w zaplanowanie działań, zabaw, zadań ortograficznych.
• Na początku tygodnia na korytarzu szkolnym pojawiła się gazetka oraz wystawa (w bibliotece szkolnej) przybliżająca uczniom sylwetki sławnych dyslektyków.
• Podczas zajęć rewalidacyjnych, dydaktyczno – wyrównawczych uczniowie wykonywali ćwiczenia usprawniające grafomotorykę, wykonywali krzyżówki i rebusy ortograficzne, utrwalali zasady ortograficzne.
• Czwartoklasiści pod okiem nauczycieli języka polskiego i pani bibliotekarki wzięli udział w konkursie pięknego czytania baśni Hansa Christiana Andersena. Poznali bliżej postać pisarza, jego pasje i uzdolnienia. Dowiedzieli się o jego dzieciństwie oraz o problemach jakie stwarza dysleksja.
• Uczniowie podczas zajęć logopedycznych oraz zajęć z psychologiem szkolnym pracowali nad różnymi zadaniami, podczas których ćwiczyli wymowę, spostrzegawczość, ortografię oraz logiczne myślenie.
• Uczniowie klas IV – VIII podczas zajęć z wychowawcą mogli dowiedzieć się czym jest dysleksja, poznać sławnych dyslektyków, którzy odnieśli sukcesy w różnych dziedzinach życia, poćwiczyć ortografię.
• Podczas zajęć świetlicowych uczniowie wykonali kolorowe słowniki ortograficzne.
Mamy nadzieję, że te dobre praktyki będą kontynuowane co roku. Determinacja, wytrwałość, kreatywność, nieszablonowość – to właśnie cechy, które sprawiają, że dysleksja często zamiast przekleństwem, może stać się prawdziwym darem. Wystarczy w odpowiedni sposób pokierować swoimi umiejętnościami i wykorzystać mocne strony, aby wybić się w życiu.Nina Florczak – Mendyka
Animator Ortograffiti
- więcej
O Metodzie Ortograffiti
- 04.10.2022 21:50
- więcej
Wiosna w poezji
- 24.04.2021 16:10
W ramach działalności Klubu Ortograffiti zrealizowaliśmy kolejny projekt - "Próbki poetyckie". Oprócz klubowiczów, wiersze pisali również chętni uczniowie. Powstały utwory o tematyce wiosennej, w których nie zabrakło wyrazów z trudnością ortograficzną. Mimo utrudnionego kontaktu, uczniowie bardzo chętnie podjęli się kolejnego zadania. Nie brakuje im talentu i wyobraźni, czego wyraz dali w napisanych przez siebie utworach.
Gratulacje!
Nina Florczak - Mendyka
- więcej
Ćwiczymy ortografię
- 27.02.2021 15:52
Mimo utrudnionej pracy, gdyż nie możemy spotykać się na zajęciach w szkole, udało nam się wydrukować naszą książeczkę „Za drzwiami lombardu”, którą otrzymał każdy współautor.
Sprawiła ona wiele radości uczniom, którzy włożyli wiele wysiłku i czasu w tworzenie niezwykłej historii. Okazałą się, że wszyscy doskonale sprawdzili się w roli pisarza. Piękne ilustracje do książeczki wykonała uczennica klasy VIII a - Julia Potoczna. Zaangażowanie było duże, a efekt wspaniały.
Klubowicze pracowali również zdalnie nad krzyżówkami ortograficznymi, dzięki którym utrwalali pisownię trudnych wyrazów.
Przed nami kolejne wyzwanie – lapbooki ortograficzne.
Nina Florczak – Mendyka
- więcej
Klub Ortograffiti
- 20.10.2020 08:58
W bieżącym roku szkolnym uczniowie spotykają się na zajęciach Klubu Otograffiti, by doskonalić swoje umiejętności w czytaniu ze zrozumieniem, pracować nad utrwalaniem znajomości zasad ortograficznych. Realizowane są ciekawe projekty, które są pomysłami uczniów.
- więcej