• Logopeda radzi

      • Drodzy Rodzice!
         
           Co raz częściej zdarza się nam obserwować, że dziecko, które trafia do szkoły nie jest w stanie wymawiać w sposób prawidłowy jednego lub kilku dźwięków mowy, jego wymowa jest zaburzona lub całkowicie niezrozumiała.
        Pamiętajmy, dziecko, które osiągnęło wiek szkolny powinno prawidłowo realizować wszystkie głoski. Jeżeli tak nie jest, należy jak najszybciej mu pomóc, bo wbrew niektórym poglądom to samo nie minie.
         
        Najczęstszymi zaburzeniami mowy są:
         
        · Dyslalie Jednym z rodzajów dyslalii jest seplenienie. Seplenienie polega na niewłaściwej artykulacji głosek syczących (s, z, c, dz), szumiących (sz, cz, ż, dż) oraz ciszących (ś, ć, ź, dź). W zależności od miejsca, w którym powstaje wadliwa artykulacja wyróżnia się różne typy seplenienia. Dość często spotykanym jest seplenienie międzyzębowe - dziecko w czasie mowy wsuwa język między zęby.
         
        · Rotacyzm Polega na niewłaściwej wymowie spółgłoski „r”.
         
        · Kappacyzm, gammacyzm Dziecko niewłaściwie wymawia głoski „k” i „g”. Zazwyczaj wymawia je jak „t” lub „d”.
         
        · Mowa bezdźwięczna Dziecko wymawia głoski dźwięczne jako bezdźwięczne.
         
        · Jąkanie Jąkanie u dzieci polega na niewłaściwym tempie, płynności oraz rytmie mówienia.
         
         
         
        Aby dziecko mówiło w sposób prawidłowy nie wystarczy przyprowadzić go do logopedy. Niezwykle ważne są ćwiczenia z dzieckiem prowadzone systematycznie w domu (chociaż po kilka minut dziennie).
         
        Ćwiczenia logopedyczne powinny przede wszystkim uwzględniać:
        • naukę odpowiedniego sposobu oddychania
        • ćwiczenia narządów artykulacyjnych: warg, języka
        • utrwalanie prawidłowych dźwięków najpierw w izolacji, potem w sylabach, wyrazach i zdaniach
         
         
        Ćwiczenia oddechowe:
         
        Podstawowe zasady prawidłowego oddychania:
        1. W fazie spoczynku wdech i wydech nosem.
        2. Podczas ćwiczeń oddechowych wdech nosem - wydech ustami.
        3. Oddychanie przeponowo - żebrowe, a nie piersiowe, tzn. podczas wdechu rośnie brzuch, klatka piersiowa i ramiona nie unoszą się.
         
         
        Przykłady ćwiczeń oddechowych:
        · Dmuchanie na piórko, wiatraczek, papierowe ślimaczki, zawieszone na patyku papierowe węże, kwiatuszki, płomień świecy
        · Przenoszenie za pomocą słomki elementów, np. kropek na biedronkę, kropli deszczu na chmurkę, liści na drzewo.
        · Puszczanie baniek mydlanych
        · Liczenie na jednym wydechu
        · Nadmuchiwanie balonów
        · Wydmuchiwanie kółek na lustrze
         
        Ćwiczenia usprawniające język (ćwiczenia wykonuje się przy szeroko otwartych ustach !)
        · Język wysunąć na brodę, a następnie unieść do górnych ząbków.
        · Język wysunąć na brodę, a następnie podnieść wysoko do górnej wargi.
        · Zagięty do góry czubek języka przenosić naprzemiennie od prawego do lewego kącika ust i odwrotnie.
        · Oblizywać tylko górną wargę od kącika ust lewego do prawego i odwrotnie.
        · Oblizywać wargi dookoła w jedną i drugą stronę.
        · Strzelać/kląsać językiem.
        · Szukać naprzemiennie ostatniego ząbka po prawej stronie i ostatniego po lewej/i odwrotnie.
        · Wypychać/jedyne ćwiczenie przy zamkniętych ustach/ językiem prawy i lewy policzek
        · Zabawa „liczenie ząbków” – unoszenie czubka języka do zębów górnych po kolei
        · Zabawa „maszerujemy” 1 – 4, dziecko dotyka czubkiem języka najpierw do górnej wargi, potem do prawego kącika ust, do wargi dolnej, do lewego kącika ust, dotykanie czubkiem języka do krawędzi zębów górnych, a potem dolnych.
        · Zabawa „Glonojad” – przyklejanie czubka języka do wałka dziąsłowego
        · Przesuwanie języka w głąb jamy ustnej po podniebieniu.
         
        Sprawnościowe ćwiczenia warg
        · Usta szeroko otwarte, charakterystyczne dla głoski "a"
        · Usta szeroko otwarte, charakterystyczne dla głoski "o"
        · Usta wysunięte do przodu w kształcie dzióbka, charakterystyczne dla głoski "u"
        · Usta szeroko uśmiechnięte, charakterystyczne dla głoski "i"
        · Łączenie ruchów warg w następujące pary:
        u - i
        u - a
        u - o
        a - o
        a - i
         
        · Wysuwanie i spłaszczanie warg złączonych
        · Cmokanie: wargi ściągnięte
        · Dmuchanie przez wargi w kształcie dzióbka
        · Półuśmiech: odciąganie na przemian kącików warg
        · Oblizywanie górnej wargi
        · Oblizywanie ruchem okrężnym warg posmarowanych miodem lub dżemem itp.
         
           Wspólne ćwiczenia logopedyczne w domu powinny być prowadzone systematycznie. Ważne jest by towarzyszyła im miła atmosfera, niech nie będą przykrym obowiązkiem, lecz super zabawą, wszystko zależy od naszej pomysłowości.
        Możemy na przykład wspólnie razem zrobić pomoce logopedyczne, albo „poćwiczyć przed komputerem”.
         
        Zachęcam do skorzystania z podanych niżej linków, na których znajdują się ćwiczenia online, ćwiczenia do wydrukowania i dużo ciekawych pomysłów na zabawy logopedyczne w domu.
         
         
         
         
        O tym jak utrwalać prawidłową wymowę poszczególnych głosek w następnym poście – serdecznie zapraszam!

        Jak utrwalać prawidłową wymowę głoski „sz”

         

        Podczas prawidłowej wymowy głoski „sz” czubek języka uniesiony jest do góry, do wałka dziąsłowego, zęby są zbliżone – między nimi powstaje wąska szczelina, wargi lekko zaokrąglone, wysunięte do przodu.

        Głoska „sz” jest podstawową w szeregu: sz, ż, cz, dż dlatego bardzo ważne jest jej opanowanie.

         

        Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne:

        Ćwiczenia języka:

        · „liczenie ząbków” – dotykanie czubkiem języka górnych zębów po wewnętrznej stronie, podczas szerokiego otwierania jamy ustnej;

        · „mycie zębów” – oblizywanie językiem górnych zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych, a następnie otwartych ustach;

        · „zaczarowany język” – przytrzymanie przez kilka sekund czubka języka na podniebieniu przy szeroko otwartych ustach;

        · „język malarzem” – język to pędzel, którego czubkiem dzieci mają naśladować

        · malowanie różnych wzorów (kropek, kółek, linii, kwadratów, trójkątów);

        · „młotek” – wbijamy gwoździe w ścianę. Spróbuj zamienić język w młotek

        i uderzaj o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa.

        Ćwiczenia warg:

        · "ryjek świnki" - wysuwanie zaokrąglonych warg do przodu (zęby widoczne);

        · "całuski" - cmokanie ustami;

        · "zmęczony konik" - parskanie wargami;

        · "wąsy" - wysuwanie warg jak przy wymawianiu "u", położenie na górnej wardze

        · słomki lub ołówka i próby jak najdłuższego utrzymania;

        · "straż pożarna" - wyraźne wymawianie samogłosek w parach: e-o

        oraz a-u;

        · "ryjek" - układanie warg w kształcie ryjka, a następnie ich rozsuwanie do uśmiechu.

         

        Ćwiczenie głoski „sz” w izolacji:

        Co szumi?

        Szumi woda – szszsz…

        Szumi morze – szszsz…

        Szumi wiatr – szszsz…

        Szumi las – szszsz….

        Szumią drzewa - szsz, szsz…

        Szumią liście - sz, sz, sz….

        Ćwiczenie głoski w sylabach:

        sza, szo, szu,sze, szy

        asz, osz, usz, esz, ysz

        asza, osza, esze, uszu, yszy

        osza, oszo, osze, oszu, oszy

        esza, eszo, esze, eszu, eszy

        usza, uszo, usze, uszu, uszy

        ysza, yszo, ysze, yszu, yszy;

        „Sza! Sza! Sza! – mówię ja. Szy! Szy! Szy! – mówisz ty. Szo! Szo! Szo! – wołam ja. Szy! Szy! Szy! – wołasz ty. Szu! Szu! Szu! – śpiewam ja. Szy! Szy! Szy! – śpiewasz ty. Sze! Sze! Sze! – myślę ja. Szy! Szy! Szy! – myślisz ty.”

        „Szedł po drodze Szymek do szkoły się uczyć

        i tak wciąż powtarzał:

        szu – szu, szo – szo, sza – sza,

        szy – szy, sze – sze.

        Taki mały Szymek, co uczyć się chciał”.

         

        Ćwiczenie głoski „sz” w wyrazach

        W nagłosie:

        Szafa, szachy, szalik, szelki, szopa, szabla, szyna, szyba, szufla, szkło, szklanka, szatnia, szachy, szeroki, szufelka, szuflada, szewc, szorty, szum, szofer, szuwary, szkoła, szyja, szynka, szydełko, szew, szept, szpulka, szpital, szpak, sznurek, szmata, szwalnia, szkapa, szkoda, szlak, szpilka, szpinak, sztuka…

        Śródgłosie:

        Kieszeń, wieszak, uszy, koszula, maszyna, poduszka, kaszka, kasztan, proszek, broszka, puszka, pliszka, kasza, kaszel, maszyna, nosze, kosze, kalosze, koszyk, wieszak, puszek, groszek, poszewka, daszek, leniuszek, kieliszek, podeszwa,

        myszka, biszkopt, gruszka, mieszkanie, muszla, kasztan, podszewka, większy, lepszy, wierszyk, Warszawa…

        Wygłosie:

        Kosz, mysz, kapelusz, grosz, kalosz, pióropusz, koklusz, gulasz, klosz, kalosz, tusz, plusz, dorsz, marsz…

        Artykułowanie ciągów wyrazowych:

        szkolna szatnia

        szara myszka

        szklany kosz

        blaszana puszka

        puszysty szalik

        oszroniona szyba

        koszula Szymona

        szampon Szymona

        szalik Szymona

        kalosze Szymona

        szufelka Agnieszki

        fartuszek Agnieszki

        kapelusz Agnieszki

        obszerna szafa,

        kosz kasztanów,

        szerokie szuflady,

        szanuj zeszyty,

        obszerne szuflady,

        maszyna szyje,

        szara mysz,

        Zbyszek pisze,

        Tomaszek leniuszek,

        szary szalik,

        szerokie szelki,

        szkolna szatnia,

        szkodliwy proszek,

        szklany klosz,

        pluszowy kapelusz,

        fałszywy grosz,

        blaszana puszka,

        kosztowny naszyjnik,

        szpitalne nosze,

        puszysty szalik

        koszyk szpinaku,

        oszroniona szyba,

        bursztynowa broszka,

        pszenna kasza,

        obszerne mieszkanie,

        wszyta kieszeń …

         

        Ćwiczenie głoski „sz” w zdaniach:

        Tomasz idzie do szkoły.

        Mama szyje na maszynie.

        Bartosz szuka szelek.

        Łukasz to piekarz.

        Tata poszukuje koszyka.

        Mysz ma małe uszy.

        Ja noszę kalosze.

        W szafie wisi kapelusz.

        Agnieszka mieszka w Koszalinie.

        Szybko poszedł do szkoły.

        Szalik Szymona. był w szafie,

        Na wieszaku wisi koszula.

        Koszula ma wyszywane kieszenie.

        To nasza szkoła.

        Pod szafą siedzą myszy.

        W szafie są szerokie szuflady.

        Dzieci muszą jeść kaszę.

        Tomasz poszedł pieszo do szkoły.

        Zbyszek pisze wiersze.

        Szymek jest leniuszkiem.

        Listonosz przyniósł depeszę.

        Na poddaszu mieszkają szpaki.

        Szanuj książki i zeszyty.

        Przy szopie szumią kasztany.

        Ptaszki zbierają okruszki.

        W szkole jest szatnia.

        W szufladzie są szachy.

        Nasza pani pisze na maszynie.

        Szymon idzie do szkoły.

        Szymon ma szarą koszulę.

        Mariusz lubi gruszki.

        Szymon gra w szachy.

        Koło szkoły stoją sanki.

        W szafie wisi sukienka.

        Mama przyniosła szynkę.

        W koszyku był groszek.

        Agnieszka kaszle.

        W szufladzie są szpulki.

        Nie pomijamy żadnego etapu. Przechodzimy do kolejnych ćwiczeń tylko wtedy, gdy dziecko opanowało ćwiczony materiał.

        Teksty do ćwiczeń:

        „Wiaterek” W pewnym lesie Pan Wiaterek Wyszedł sobie na spacerek, Szszsz... Milo szumi, spaceruje, Trąca drzewa, podskakuje, Szszsz... Wiatr listami rozbawiony, Rusza nimi z każdej strony, Szszsz... W końcu prosi je do tańca, No i szumiąc tańczą walca, Szszsz...

        "Szpak"

        Szedł po drodze szpak do szkoły się uczyć,

        i tak sobie śpiewał:

        szpu- szpu, szpa- szpa,

        szpo- szpo, szpe- szpe,

        szpi- szpi... Taki śmieszny szpak, co uczyć się chciał.

        „Szara myszka” Szara myszka w szafie mieszka A na imię ma Agnieszka. Ma w szufladzie trzy koszule, kapelusze, szelki, sznurek. Grywa w szachy, pisze wiersze, tuszem robi szlaczki pierwsze. Chętnie szynkę je i groszek, kaszę, gulasz, gruszek koszyk.

        „Myszka”

        Łepek z uszami wytnę z kasztana, Na brzuszek wezmę szyszkę. Ogonek i łapki będą wełniane i do zabawy zrobię myszkę. Przyszła myszka do szewca i prosi: uszyj mi puszyste bambosze takie, jak teraz się nosi. Zerknął szewc na myszkę radosny i rzekł: Mam, dużo roboty, zaczekaj do przyszłej wiosny.

        „Łakomczuszek”

        Raz do brzuszka łakomczuszka wpadła gruszka, dwa jabłuszka, miód z garnuszka, z barszczem uszka i bigosu cała puszka. Oj, uważaj łakomczuszku, straszny tłok jest w twoim brzuszku! Od Warszawy do Koluszek tyś największy łakomczuszek

        "Zwierzątka idą do szkoły"

        Rok szkolny już się zaczął. Ze wszystkich stron lasu spieszą do szkoły, pod szumiące kasztany, leśne zwierzątka. Pierwszy maszeruje zajączek Długouszek z młodszym braciszkiem zajączkiem Kłapouszkiem. Za nimi drepce jeż. Nie może maszerować tak szybko jak jego towarzysze, bo odwiązały mu się sznurowadła i plączą się pod nóżkami. Jeża pogania myszka w szarym szkolnym fartuszku.. Obok myszki zamaszystym krokiem spieszy borsuk Leniuszek. Na końcu podskakując idą panny wiewióreczki. Szyjki mają owinięte szalikami, a w puszystych ogonkach szafirowe wstążki. Niosą w koszykach zeszyty i książki. Spieszą się zwierzątka, a ptaszki przyśpiewują im do marszu.

        ….

        Rok szkolny już się zaczął. Ze wszystkich stron Warszawy spieszą do naszej szkoły przy szumiących kasztanach chłopcy i dziewczynki. Wszyscy powyciągali z szaf i szuflad szykowne ubrania: świeże koszule, czarne lub szare spódniczki i spodnie oraz porządnie wyczyszczone szczotką buciki. Szymon i Zbyszek poszli do szkoły pieszo. Mieszkają oni na ulicy Szerokiej, na poddaszu strasznie starej kamienicy czynszowej w dość obszernym mieszkaniu. Pierwszy do szkoły maszeruje Zbyszek, stawiając zamaszyste kroki. Jego młodszy braciszek nie może poruszać się tak szybko jak Zbyszek, ponieważ odwiązały mu się sznurowadła i plączą się teraz pod nóżkami chłopca. Poza tym Szymek jest małym leniuszkiem i nie spieszno mu do szkoły. Wolałby bawić się żołnierzykami w szarych mundurach z blaszanymi szablami albo wyciągnąć z szuflady kolejkę i puszczać po szynach tę stalową maszynę. Pierwszy dzień w szkole będzie szczególnie uroczysty, ale jutro dzieci ubiorą na siebie szkolne fartuszki, do worków uszytych przez swoje mamy włożą zmienne bambosze, pod pachę wsadzą książki oraz zeszyty i pomaszerują wesoło do szkoły przy szumiących kasztanach.

        Opracowano na podstawie :

        http://www.edukacja.edux.pl/p-2416-korygowanie-wymowy-glosek-szumiacych-wywolywanie.php

        http://www.edukacja.edux.pl/p-2418-korygowanie-wymowy-glosek-szumiacych-wywolywanie.php

        http://www.przedszkola.malopolska.pl/logopeda/gloski_szumiace.html

        http://spnochowo.srem.pl/pliki/publikacje/nauczyciele/gloski_szumiace.pdf

        http://mojatrzynastka-chelm.pl/pliki/logopeda/SZ.1pdf.pdf

        https://sp23wroc.pl/dokumenty/trudne_teksty.pdf

        http://www.edukacja.edux.pl/p-34170-utrwalamy-poprawna-wymowe-gloski-sz.php


         

    • Kontakty

      • Szkoła Podstawowa Nr 1 w Brzozowie
      • 134341937 (budynek A)
      • ul. Parkowa 5 36-200 Brzozów Poland
      • tel. 134341781, adres: ul. Tysiąclecia 29 (budynek B)
  • Liczba wizyt

    liczba odwiedzin: 1124