• Umiejętność uczenia się

      •  


        Jak samemu motywować się do nauki?

         

        Gdy przychodzi czas, kiedy powinniśmy się uczyć, często zdarza się, że zaczynamy oddawać się zupełnie innym zajęciom, które są wprawdzie pożyteczne, ale nie mają z nauką nic wspólnego. Ostatecznie okazuje się, że dzień się skończył, a zadany materiał nie został nawet ruszony.

        Co zrobić, by taka sytuacja się nie powtórzyła?

        Jak sam możesz się motywować do nauki, zwłaszcza teraz gdy masz uczyć się w domu ze względu na panującą epidemię?

        Uwierz, wiele zależy od Ciebie, od Twego nastawienia, od osobistej odpowiedzi na pytanie czego tak naprawdę chcesz, do czego zmierzasz?

        Pamiętaj, Twoja postawa ma ogromne znaczenie!

         

        Jeżeli rzeczywiście jesteś gotów pracować nad sobą, przeanalizuj poniższe wskazówki:

        1. Nie trać czasu na rozmyślanie o tym, jak bardzo Ci się nie chce i ile masz jeszcze do zrobienia.

        2. Spróbuj zmienić swoje nastawienie zamiast „muszę się uczyć” pomyśl „chcę się uczyć”.

        3. Zastanów się dlaczego warto się uczyć i stwórz listę korzyści płynących z nauki.

        4. Wyznacz sobie cel, który chcesz osiągnąć.

        5. Ustal strategię - Plan nauki na każdy dzień. Ważne jest, abyś swój plan miał zawsze w zasięgu wzroku i na bieżąco uzupełniał. Każde zrealizowane zadanie to twoje małe zwycięstwo. Podkreśl je, niech będzie widoczne.

        6. Ucz się w miejscu , które jest miłe, przyjemne, inspirujące, czyste, dobrze zorganizowane, a przede wszystkim wolne od tak zwanych rozpraszaczy.

        7. Zadbaj o to, aby nic Cię nie rozpraszało. Najlepiej wyłącz telefon komórkowy, a laptop wynieś do innego pomieszczenia. Dźwięk telefonu lub SMS od koleżanki z pytaniem, czy się uczysz, może Cię rozproszyć i spowodować, Twój ściśle ułożony plan „legnie w gruzach”.

        8. Zawsze pod ręką powinieneś mieć materiały do nauki i wodę do picia. Będziesz wtedy bardziej skupiony i produktywny.

        9. Stosuj metodę małych kroków - przed przystąpieniem do działania, podziel materiał na mniejsze części i wyznacz konkretną datę realizacji poszczególnych etapów nauki. Metoda małych kroków jest zdecydowanie skuteczniejsza, niż nauka wszystkiego na raz. Lepiej jest przyswajać mniejsze porcje wiedzy, a później kilkukrotnie wszystko powtórzyć.

        10. Stwórz własny system nagród- kiedy zrealizujesz zaplanowany materiał zrób sobie jakąś przyjemność, np. wypij kakao, posłuchaj muzyki, wyjdź na spacer, pobiegaj, itp.

        11. Ucz się z innymi - możliwość podzielenia się z innymi swoją wiedzą, spostrzeżeniami, przemyśleniami działa na nas motywująco. Znajdź osobę (skype, live), z którą możesz od czasu do czasu wspólnie monitorować postępy w nauce.

        12. Wprowadź poranną rutynę- nie rozpoczynaj dnia od fascynujących Cię zajęć, łatwiej Ci będzie się zabrać do nauki.

        13. Dbaj o wypoczynek i odpowiednią ilość snu. Jeśli będziesz zmęczony lub niewyspany, Twój mózg nie będzie wystarczająco wydajny i nauka może iść Ci opornie.

        14. Uwierz, że dasz radę, możesz, potrafisz! Wystarczy tylko, że będziesz chciał.

         

        Źródło :

        https://liczysiewynik.pl/jak-sie-zmotywowac/

        https://atutszkola.pl/blog/edukacja/jak-zmotywowac-sie-do-nauki-6-skutecznych-sposobow/

        https://jaksieuczyc.pl/

        https://zdasz.to/poradnik-maturzysty/jak-walczyc-z-brakiem-motywacji-do-nauki  

                                                                                                                                                                                                                  Joanna Rachwał-Szczuka

         


        Jak się uczyć, by się nauczyć?

        DROGI UCZNIU!

        Być może zdarzyło Ci się, że mimo wielu godzin spędzonych nad książką, nie pamiętałeś tego, czego uczyłeś się. Byłeś niezadowolony z oceny, zastanawiałeś się, dlaczego tak słabo Ci poszło? Czy warto się uczyć?

        Pamiętaj! Efektywność uczenia się zależy od stosowanej przez Ciebie metody wspomagającej proces gromadzenia i przechowywania wiedzy.

        Zapraszam Cię dzisiaj do wspólnego zastanowienia się „jak należy się uczyć, by się nauczyć”.

         

        Co wpływa na skuteczność procesu uczenia się?

        Nasza zdolność do zapamiętywania, czyli umiejętność gromadzenia i wykorzystywania informacji składa się z trzech etapów:

        · Rejestracji lub kodowania danej informacji

        · Przechowywania lub magazynowania informacji

        · Odtwarzania lub przypominania informacji

         

        Materiał jest lepiej rozumiany i zapamiętywany, gdy:

        · Podchodzimy do uczenia się z właściwą motywacją: „uczę się, bo chcę, a nie, bo muszę”

        · Wierzymy we własne możliwości

        · Powtarzamy go ze zrozumieniem

        · Rozłożymy naukę w czasie

        · Uczymy się na głos

        · Stosujemy większą ilość powtórzeń niż jest to konieczne

        · Utrwalamy materiał

        · Powtarzamy całość materiału, a nie jego części

        · Materiał przypominamy sobie w takich samych warunkach, w jakich uczyliśmy się

        · Zapamiętywaniu towarzyszy skupienie uwagi

         

        Jak należy organizować naukę, by była efektywna?

        Powtarzanie materiału poprzez wielokrotne czytanie tego samego tekstu, np. rozdziału w podręczniku jest mało efektywne, a tak często stosowane.

        Badania wykazały, że powtórne czytania zwiększają stopień zrozumienia jedynie o 7%, a już przy trzecim czytaniu – zaledwie o 1%. Krótko mówiąc tak zdobywana wiedza szybko się „ulotni z naszego umysłu”. Jak dowiodły eksperymenty Ebbinghaus’a człowiek po godzinie zapomina 56% przestudiowanego materiału.

         

        Etapy efektywnej organizacji procesu uczenia się (innymi słowy, co zrobić, by opanować materiał):

         

        1. Przede wszystkim musisz być pewnym, że wszystko rozumiesz (potrafisz bez problemu wyjaśnić wszystkie fakty i terminy, dostrzegasz związki między nimi, rozumiesz, co, z czego wynika, jak się ze sobą łączy, jak od siebie zależy, wiesz jak z posługiwać się danym materiałem)

        2. Zapomnij o mechanicznym „wkuwaniu materiału”!

        3. Stosuj metodę „lotu ptaka” - od ogółu do szczegółu - Zawsze zaczynaj od ogólnego obrazu sytuacji, przejrzyj materiał, który musisz przyswoić. Mózg nieustannie próbuje tworzyć połączenia i skojarzenia, dlatego przedstawienie na wstępie ogólnego obrazu sytuacji daje mu czas na zrozumienie i zebranie wszystkiego, co wie na dany temat.

        4. Dziel materiał na małe, łatwo przyswajalne części - możesz nadać im swój własny tytuł.

        5. Ucząc się szukaj skojarzeń, spróbuj odnieść się do tego, co już wiesz.

        6. Aktywizuj swoje zmysły (wzrok, słuch, dotyk, smak) - spróbuj sobie wyobrazić to, czego się uczysz, opowiedz sobie o tym głośno, spróbuj to poczuć, dotknąć

        7. Ucz się w stałych miejscach i porach.

        8. Pamiętaj o przerwach w trakcie nauki. Nie należy przerywać pracy, która bardzo dobrze idzie, ale w normalnych sytuacjach regularne, niewielkie przerwy, co 20-30 minut pozwalają utrzymać zaangażowanie.

        9. Rób aktywne notatki, notuj kluczowe słowa, stosuj kolorowe podkreślenia tego, co istotne, sporządzaj mapy myśli.

        10. Stosuj powtórki.

        11. Ucz się na przemian: np. przedmioty ścisłe potem humanistyczne i tak na zmianę.

        Dbaj o zaopatrzenie w wodę - mózg potrzebuje dużo wody, by prawidłowo funkcjonować.

         

        Dlaczego warto powtarzać?

            Na ogół po skończonej w danym dniu nauce jesteśmy przekonani, że wszystko wiemy, ale już na drugi dzień niestety nie pamiętamy tego, czego nauczyliśmy się i zastanawiamy się, dlaczego. Otóż wynika to z poziomu trwałości materiału w naszej pamięci, gdy uczymy się wyłącznie z dnia na dzień, w naszej pamięci pozostaje tylko około 20% informacji.

         

        Pamiętaj!

        · Jeżeli nie będziesz powtarzać, zmarnujesz wysiłek włożony w trakcie nauki!

        · Brak sukcesów spowoduje, że wzrośnie niechęć do nauki, porażki zaś negatywnie wpłyną na poczucie Twojej wartości.

         

        HARMONOGRAM POWTÓREK

        I powtórka: 15-minutowa - w tym samym dniu

        II powtórka: 10-minutowa - następnego dnia

        III powtórka: 5-minutowa - po 24 godzinach

        Kolejne powtórki: 2-3minutowe - przez 3-4 kolejne dni

         

        Dlaczego należy robić przerwy w nauce?

        Nasza pamięć efektywnie pracuje przez 20-50 minut. Później potrzebna jest przerwa, by zrelaksować się. Pozwoli to naszemu mózgowi odpocząć. Mózg potrzebuje mnóstwa natlenionej krwi, żeby dobrze pracować. Tylko wstanie z krzesła uwalnia jej dodatkowe 20%. (Jednak nie może to być czas, w którym gramy na komputerze czy telefonie!)

        Im dłużej poświęcamy czas na naukę, tym przerwy powinny być dłuższe, mózg musi mieć czas, aby uporządkować materiał!

        Zdolność zapamiętywania materiału spada po 30 minutach uczenia się, dlatego poszczególne etapy nauki nie powinny być zbyt długie, gdyż umysł potrzebuje wypoczynku. Po 30 minutach nauki wystarczy 5-minutowa przerwa, która przywróci początkowy stan koncentracji, po 2 godzinach nauki wskazana jest przerwa 15-20 minutowa, po 3 godzinach konieczny jest już 60-90 minutowy wypoczynek.

         

        DROGI UCZNIU!

        Na efektywność nauki ma również wpływ nasz indywidualny styl uczenia się i stosowane przez nas techniki uczenia się i zapamiętywania, ale o tym będziesz mógł dowiedzieć się w następnym artykule.

         

        Bibliografia:

        Joanna Smolińska, Łukasz Szychowski „Techniki efektywnego uczenia

        Joanna Rachwał-Szczuka



        Jak  uczyć się szybciej?  Czy jest to możliwe?

        Któż z nas będąc uczniem nie marzył o tym, aby szybko się nauczyć materiału, który zadał nauczyciel?

        Któż nas nie chciał, aby wysiłek włożony w naukę był efektywny i przekładał się na wysokie wyniki w nauce?

        Jeśli przeglądaliście naszego bloga z pewnością zauważyliście, że tematowi uczenia się poświęciliśmy sporo uwagi. Dzisiaj zapraszamy do obejrzenia krótkiego filmiku poświęconemu właśnie temu zagadnieniu. Być może zawarte w nim rady i wskazówki pokazane w formie zabawnej animacji rysunkowej zapadną wam w pamięć i z powodzeniem wykorzystacie je do samodzielnej pracy w domu.

        Miłego oglądania!

        https://www.youtube.com/watch?v=i1SM5gjZHy4

        Małgorzata Zajdel



        Jaki  jest mój styl  uczenia się?

                  Każdy z nas ma swoje metody na uczenie się w taki sposób, aby było ono jak najbardziej efektywne. Nie ma jednak jednej, „gotowej recepty”  dla  wszystkich. Niektórzy najlepiej przyswajają materiał czytając, inni poprzez słuchanie, a jeszcze inni uczą się poprzez  działanie praktyczne. Im więcej zmysłów  angażowanych jest w procesie uczenia się, tym jest ono bardziej skuteczne.

        Warto jednak pamiętać o tym, iż zapamiętujemy:

        10% tego co czytamy

        20% tego słyszymy

        30% tego co widzimy

        50%tego co widzimy i słyszymy

        70% tego co piszemy i mówimy

        90% tego co mówimy i robimy

         

        Style uczenia się możemy podzielić na 4  grupy:

        - Wzrokowcy

        - Słuchowcy

        -  Dotykowcy (Czuciowcy)

        - Kinestetycy

        Jaki zatem styl uczenia się dominuje u Ciebie? Aby się o tym przekonać spróbuj  wykonać poniższy test:

        1.  Gdy spotykasz nieznaną ci osobę, na co zwracasz uwagę w pierwszej kolejności

        a) jak wygląda i jak jest ubrana,

        b) w jaki sposób i co mówi, jaki ma głos,

        c) co w stosunku do niej czujesz,

        d) w jaki sposób się zachowuje i co robi.

         

        2. Co najczęściej zostaje ci w pamięci po kilku dniach od spotkania nieznanej ci wcześniej osoby?

        a) jej twarz,

        b) jej imię/nazwisko,

        c) to, co czułeś, będąc w jej towarzystwie, nawet jeśli , zapomniałeś jej imię/nazwisko lub twarz,

        d) to, co robiliście razem, nawet jeśli zapomniałeś jej imienia/nazwiska lub twarzy.


         3. Gdy wchodzisz do nieznanego ci pomieszczenia, na co zwracasz przede wszystkim uwagę?

        a)      na jego wygląd,

        b)     na dźwięki i rozmowy, jakie się w nim toczą,

        c)      na to, jak dobrze emocjonalnie i fizycznie się w nim czujesz,

        d)     na to, co się w nim dzieje i co ty mógłbyś w nim robić.


        4. Gdy uczysz się czegoś nowego, w jaki sposób robisz to najchętniej?

        a)  gdy nauczyciel daje ci coś do czytania na papierze lub tablicy, pokazuje ci książki, ilustracje, wykresy, mapy, szkice lub przedmioty, nie każąc ci przy tym niczego mówić, pisać, ani o niczym dyskutować,

        b) gdy nauczyciel wyjaśnia wszystko, mówiąc lub wygłaszając wykład, pozwala ci przedyskutować temat i zadawać pytania, nie każąc ci przy tym na nic patrzeć, niczego czytać, pisać ani robić,

        c) gdy nauczyciel pozwala ci zapisywać informacje lub sporządzać rysunki, dotykać przedmiotów, pisać na klawiaturze lub robić coś rękami,

        d) gdy nauczyciel pozwala ci robić projekty, symulacje, eksperymenty, grać w gry, odgrywać role, odtwarzać rzeczywiste sytuacje z życia, dokonywać odkryć lub też angażować się winne działania związane z ruchem,


        5. Gdy uczysz czegoś innych, co zwykle robisz?

        a) dajesz im coś do oglądania, na przykład jakiś przedmiot, ilustrację lub wykres, udzielając przy tym jedynie krótkiego werbalnego wyjaśnienia lub nie udzielając go wcale, dopuszczając lub nie do krótkiej dyskusji,

        b) objaśniasz wszystko werbalnie, nie pokazując żadnych materiałów graficznych,

        c) rysujesz coś, piszesz lub winny sposób używasz rąk do wyjaśniania,

        d) demonstrujesz coś, robiąc to lub każesz uczniom robić to wspólnie z tobą

         

        6.  Jaki rodzaj książek czytasz najchętniej?

        a) książki, które zawierają opisy pomagające ci zobaczyć to, co się dzieje,

        b) książki zawierające informacje faktograficzne, historyczne lub dużo dialogów,

        c) książki o uczuciach i emocjach bohaterów, poradniki, książki o emocjach i związkach międzyludzkich lub książki na temat tego, jak poprawić stan twojego ciała i umysłu,

        d) krótkie książki z wartką akcją lub książki, które pomagają ci doskonalić umiejętności w sporcie, hobby czy też rozwijać jakiś talent.

         7. Którą z poniższych czynności wykonujesz najchętniej w czasie wolnym?

        a)      czytasz książkę lub przeglądasz czasopismo,

        b)     słuchasz książki w formie audiobooka, rozmowy w radiu, słuchasz muzyki lub sam muzykujesz,

        c)      piszesz, rysujesz, piszesz na maszynie/komputerze lub robisz coś rękami,

        d)     uprawiasz sport, budujesz coś lub grasz w grę wymagającą ruchu.

         

        8. Które z poniższych stwierdzeń najlepiej charakteryzuje sposób, w jaki czytasz lub uczysz się?

        a) potrafisz się uczyć, gdy słychać muzykę, inne dźwięki lub rozmowę, ponieważ umiesz się od nich odseparować,

        b) nie potrafisz się uczyć, gdy w twoim pobliżu słychać muzykę, inne dźwięki lub rozmowę, ponieważ nie umiesz się od nich odseparować,

        c) musisz czuć się wygodnie, rozluźniony; potrafisz pracować zarówno przy muzyce, jak iw ciszy, jednak dekoncentrują cię negatywne uczucia innych,

        d) musisz czuć się wygodnie, rozluźniony; potrafisz pracować zarówno przy muzyce, jak i w ciszy, jednak dekoncentruje cię działalność i ruchy innych osób znajdujących się w tym samym pomieszczeniu.


        9. Gdy z kimś rozmawiasz, gdzie kierujesz wzrok?

        a)  patrzysz na twarz rozmówcy, chcesz także, by ta osoba patrzyła na twoją twarz, gdy do niej mówisz,

        b) spoglądasz jedynie krótko na rozmówcę, po czym twój wzrok wędruje na prawo i lewo,

        c) spoglądasz jedynie krótko na rozmówcę, by zobaczyć jego wyraz twarzy, po czym spoglądasz w dół lub w bok,

        d) rzadko spoglądasz na rozmówcę, patrzysz głównie w dół lub w bok, jeśli jednak pojawi się jakiś ruch lub działanie, natychmiast spoglądasz w tamtym kierunku.


        10. Które z poniższych stwierdzeń najlepiej do ciebie pasuje?

        a) zwracasz uwagę na kolory, kształty, wzory i desenie w miejscach, w których się znajdziesz; masz dobre oko do barw i kształtów,

        b) nie znosisz ciszy i jeśli tam, gdzie akurat jesteś, jest za cicho, nucisz coś, podśpiewujesz lub głośno mówisz; włączasz radio, telewizor, magnetofon lub odtwarzacz CD, by w twoim otoczeniu były bodźce słuchowe,

        c) jesteś wrażliwy na uczucia innych ludzi, twoje własne uczucia łatwo ulegają zranieniu; nie potrafisz się skoncentrować, gdy inni cię nie lubią, czujesz potrzebę bycia kochanym i akceptowanym, by pracować,

        d) trudno ci wysiedzieć nieruchomo w jednym miejscu, potrzebujesz dużo ruchu, a jeśli już musisz siedzieć garbisz się, wiercisz, stukasz w podłogę butami lub często niespokojnie poruszasz nogami.

        11. Które z poniższych stwierdzeń najlepiej do ciebie pasuje?

        a) zwracasz uwagę na nieodpowiednie dopasowanie części garderoby danej osoby lub na to, że jej włosy są w nieładzie i często chcesz to naprawić,

        b) niepokoi cię, gdy ktoś nie potrafi dobrze się wysławiać, jesteś wrażliwy na odgłos kapiącego kranu lub odgłosy wydawane przez urządzenia gospodarstwa domowego,

        c) płaczesz podczas wzruszających scen w kinie lub czytając wzruszającą książkę,

        d) niepokoisz się i czujesz się nieprzyjemnie, gdy jesteś zmuszony siedzieć nieruchomo; nie potrafisz przebywać zbyt długo w jednym miejscu.

         

        12. Co wywołuje u ciebie największy niepokój?

        a) miejsce, w którym panuje bałagan i nieład,

        b) miejsce, w którym jest za cicho,

        c) miejsce, w którym nie czujesz się dobrze fizycznie lub emocjonalnie,

        d) miejsce, w którym nie wolno niczego robić lub jest za mało przestrzeni na ruch

        13. Czego najbardziej nie lubisz, podczas gdy ktoś cię uczy?

        a) słuchania wykładu, na którym nie wykorzystuje się żadnych pomocy wizualnych,

        b) czytania po cichu, bez żadnych werbalnych wyjaśnień czy dyskusji

        c) niemożności rysowania, gryzmolenia czegoś na kartce papieru, dotykania wszystkiego rękami lub sporządzania notatek, nawet jeśli nie będziesz już nigdy więcej z nich korzystał,

        d) patrzenia i słuchania w bezruchu.


        14. Wróć pamięcią do jakiegoś szczęśliwego momentu ze swojego życia. Przez chwilę spróbuj przypomnieć sobie jak najwięcej szczegółów związanych z tym wydarzeniem. Jakie wspomnienia utkwiły ci w pamięci?

        a) to, co widziałeś, na przykład wygląd ludzi, miejsc czy przedmiotów,

        b) to, co słyszałeś, na przykład dialogi i rozmowy, to, co powiedziałeś, oraz dźwięki wokół ciebie,

        c) wrażenia dotykowe na skórze i ciele, a także to, jak czułeś się fizycznie i emocjonalnie,

        d) to, co robiłeś, ruchy twojego ciała, twoje dokonania.


        15. Przypomnij sobie któryś ze swoich urlopów lub wycieczek. Przez chwilę spróbuj przypomnieć sobie jak najwięcej szczegółów związanych z tym doświadczeniem. Jakie wspomnienia utkwiły ci w pamięci?

        a) to, co widziałeś, na przykład wygląd ludzi, miejsc czy przedmiotów,

        b) to,  co słyszałeś, na przykład dialogi i rozmowy, to, co powiedziałeś oraz dźwięki wokół ciebie,

        c) wrażenia dotykowe na skórze i ciele, a także to, jak czułeś się fizycznie i emocjonalnie,

        d) to, co robiłeś, ruchy twojego ciała, twoje dokonania.


        16. Wyobraź sobie, że musisz przez cały czas przebywać w jednym z niżej opisanych miejsc, w którym możesz wykonywać różnego rodzaju czynności. W którym z nich czułbyś się najlepiej?

        a) miejsce, w którym możesz czytać; oglądać obrazy, dzieła sztuki, mapy, wykresy i fotografie; rozwiązywać zagadki wizualne, takie jak odnajdowanie drogi w labiryncie lub wyszukiwanie brakującego elementu obrazu; grać w gry słowne takie jak scrabble czy boggle; zajmować się dekorowaniem wnętrz lub przymierzać ubrania,

        b) miejsce, w którym możesz słuchać audiobooków, muzyki, radiowych lub telewizyjnych talk shows i wiadomości; grać na instrumencie lub śpiewać; bawić się głośno w gry słowne, rozprawiać o czymś, udawać dyskdżokeja; czytać na głos lub wygłaszać przemówienia, fragmenty ról ze sztuk teatralnych i filmów, czytać na głos poezję lub opowiadania,

        c) miejsce, w którym możesz rysować, malować, rzeźbić lub zajmować się rzemiosłem; tworzyć coś na piśmie lub pisać na komputerze; wykonywać czynności przy użyciu rąk, takie jak gra na instrumencie, gra w gry planszowe, takie jak szachy czy warcaby, lub budowanie modeli,

        d) miejsce, w którym możesz uprawiać sport, grać w piłkę lub gry ruchowe, które angażują twoje ciało; odgrywać rolę w sztuce teatralnej lub przedstawieniu; robić projekty, podczas których możesz wstać i poruszać się; robić eksperymenty, badać i odkrywać nowe rzeczy; budować coś lub składać ze sobą mechaniczne elementy; brać udział w zbiorowym współzawodnictwie.

        17. Gdybyś miał zapamiętać nowe słowo, zrobiłbyś to najlepiej:

        a) widząc je

        b) słysząc je,

        c) zapisując je,

        d) odtwarzając to słowo w umyśle lub fizycznie.

        Obliczanie wyników.

        Oblicz wyniki testu w następujący sposób (jeśli na jakieś pytanie dałeś więcej niż jedną odpowiedź, w podsumowaniu uwzględnij wszystkie odpowiedzi):

         Podsumuj i zapisz wszystkie odpowiedzi a:

         Podsumuj i zapisz wszystkie odpowiedzi b:

         Podsumuj i zapisz wszystkie odpowiedzi c:

         Podsumuj i zapisz wszystkie odpowiedzi d:

         Jeśli udzieliłeś najwięcej odpowiedzi a-  jesteś wzrokowcem.

        Jeśli udzieliłeś najwięcej odpowiedzi b-  jesteś słuchowcem.

         Jeśli udzieliłeś najwięcej odpowiedzi c-  jesteś dotykowcem (czuciowcem)

        Jeśli udzieliłeś najwięcej odpowiedzi d-  jesteś kin estetykiem

        Zapamiętaj także, który ze stylów uczenia się zajmuje u ciebie drugie, trzecie i ostatnie miejsce. (Uwaga: Niektórzy ludzie wykształcili u siebie kilka lub nawet wszystkie cztery style uczenia się, bywa też, iż dwa, trzy lub cztery style uczenia się są ze sobą wzajemnie powiązane). Niżej zanotuj swój preferowany styl uczenia się.

        Mój preferowany styl uczenia się: .............

        A teraz krótka charakterystyka poszczególnych stylów uczenia się

        Wzrokowcy

        Wzrokowcy  to osoby, które  najlepiej uczą się czytając, patrząc na wykresy, tabele, schematy. Lubią pisać, rysować, sporządzać notatki.. Najlepiej zapamiętują, to co zobaczą w postaci tekstów, zdjęć, filmów, prezentacji czy innych materiałów graficznych. Obraz telewizyjny jest dla nich ważnym źródłem nie tylko wrażeń, ale i informacji.  Malarstwo, rzeźba, grafika to dziedziny sztuki, które przemawiają do nich najbardziej. Bardzo dobrze zapamiętują lokalizację przedmiotów, a także kolory, wszelakie obrazy i rysunki.  Są ekspresyjni: łatwo płaczą lub „zabijają wzrokiem”. W nauce nie przeszkadza im muzyka czy inne dźwięki. Wzrokowcy lubią porządek, przeszkadza im bałagan i ruch. Nie lubią długich objaśnień.

        Jak się uczyć?- wskazówki dla wzrokowców

        - Zadbaj o czystość i porządek w miejscu, w którym się uczysz

        - Jeśli  tylko możesz korzystaj z plansz, grafów, map myśli, schematów, wykresów, tabel,

        -  Podkreślaj, wyróżniaj na kolorowo ważne fragmenty tekstów  (używając kolorowych zakreślaczy, zakładek , długopisów)

        -  Korzystaj ze słowników, liczydeł

        - Wprowadź wzrokowe symbole dźwięków, czyli napisz lub narysuj sobie to, co usłyszysz

        - Rzeczy, których musisz się nauczyć umieść w zasięgu wzroku (daty, słówka)

        -  Dbaj o czytelność i przejrzystość zeszytów

        - Pisząc słówka, możesz obok umieścić ich obrazek lub symbol

        - Hasła lub słowa kluczowe umieszczaj na karteczkach w widocznym miejscu

        - Rób notatki w zeszycie, w książce na marginesie (jeżeli należy do Ciebie)

        - Zapisuj  to, co masz zapamiętać lub czego masz się nauczyć

         

        Słuchowcy

        Słuchowcy to osoby, które uczą się poprzez słuchanie siebie i innych. Lubią muzykę (zwracają uwagę na jej jakość), dyskusje, monologi.  Szybko  uczą się ze słuchu, piosenek,  tekstów na pamięć, dobrze zapamiętują dialogi,  imiona, nazwy własne. Często uczą się powtarzając na głos i utrwalając dane zagadnienia. Nie lubią długich opisów, nie zauważają ilustracji, „głośno myślą”, sami chętnie też przemawiają.  Słuchowcy zdecydowanie wolą usłyszeć nowe informacje, niż przeczytać o nich. Część z nich lubi spokojne dźwięki muzyki, które pomagają wiedzy „wchodzić do głowy”. Innych z kolei rozpraszają odgłosy, dlatego potrzebują raczej spokojnego miejsca i ciszy. Mogą mieć problemy z rozumieniem oznaczeń na mapach albo z geometrią. Uczeniu się nie sprzyjają hałas, zbyt długie i szczegółowe teksty, konieczność opowiadania o tym co widzimy, co czujemy, zmuszanie do kontaktu wzrokowego

        Wskazówki dla słuchowców Jak się uczyć:

        - Ucząc się powtarzaj na głos (np. treść lekcji, opowiedz ją komuś)

        - Powtarzając materiał podyskutuj o tym z kolegą, koleżanką lub inną osobą

        - Ucz się słuchając spokojnej muzyki w tle

        - Zadbaj o ciszę w trakcie uczenia się

        - Ucząc się czytaj tekst zmieniając ton głosu

        - Dziel się swoimi pomysłami,

        - Słuchaj uważnie na lekcji,

        - Tłumacz kolegom zadania, jeśli ich nie rozumieją

        - Udzielaj odpowiedzi na zadawane pytania swoimi słowami

        - Korzystaj z nagrań lektur, tekstów lub CD dołączonych do podręczników

        -  Układaj rymowanki, piosenki, wierszyki, które pozwolą ci zapamiętać materiał;

         

        Dotykowcy (Czuciowcy)

        Dotykowcy to osoby, które cechuje wysoka wrażliwość, refleksyjność. Uczą się głównie za pośrednictwem wrażeń czuciowych, czyli używając rąk i palców. Często bawią się włosami, lub  obracają przedmiotami – to pozwala się im skupić.  Mówiąc prościej muszą „poczuć coś na własnej skórze”. Są   wyczuleni na mimikę,  gesty, język ciała, ton głosu, a bardziej niż słowa wychwytują ich wydźwięk emocjonalny. Często używają zwrotów  „czuję…”, „mam wrażenie…”. Lubią opowiadać o swoich przeżyciach i odnosić się do nich. Najlepiej przyswajają informacje podawane w formie języka mówionego. W trakcie nauki potrzebują ciszy, hałas ich rozprasza.

        wskazówki dla Dotykowca (Czuciowca)Jak się uczyć:

        - Ucz się notując, szkicując lub rysując,

        - Ucz się w grupie lub z kimś (aktualnie sytuacja jaką mamy w Polsce - stanu epidemicznego na to nie pozwala, ale zawsze możesz z kimś porozmawiać telefonicznie, przez Skype lub za pomocą dostępnych portali społecznościowych),

        - Powtarzając materiał- zadawaj sobie pytania i odpowiadaj na nie,

        - Znajdź miejsce, gdzie w spokoju i w ciszy będziesz mógł się skupić na nauce (wyłącz  telefon, internet, telewizor, głośną muzykę, radio  itp.)

        KINESTETYCY

        Kinestetycy to osoby, które najlepiej i najszybciej uczą się poprzez wykonywanie różnych czynności i bezpośrednie zaangażowanie. Lubią ruch, prace manualne i aktywność  w trakcie zajęć. Angażują się emocjonalnie w to, co robią, szukają dodatkowych stymulacji, aktywnie uczestniczą w różnych sytuacjach z życia codziennego, eksperymentują, kiedy to tylko możliwe. W czasie zajęć lekcyjnych lub wykładów często się nudzą. Wówczas kołyszą się na krześle, rysują coś, wodzą wzrokiem, poruszają nogami, pstrykają długopisem.  Potrzebują przerw i sposobności do poruszania się. Szybko uczą się chodząc i mówiąc  lub wykonując czynności. Dobrze zapamiętują to, co same zrobiły. Lubią gestykulować.  Nie lubią czytać i słuchać. W uczeniu się może przeszkadzać im konieczność słuchania długich wyjaśnień, mówienie o tym co widzą lub słyszą, komentarz słowny w trakcie pokazu, zmuszanie do długiego pozostawania w bezruchu.

         Jak się uczyć: wskazówki dla kinestetyka

        - Kiedy się uczysz spaceruj po pokoju, znajdź pozycję, w której jest ci wygodnie,

        - Wymyśl i odegraj scenkę na temat tego, czego się uczysz,

        - Konstruuj modele, lep z plasteliny, wycinaj,

        - Korzystaj z dostępnych pomocy dydaktycznych

        - Wykonuj samodzielnie prace ręczne

        - Powtarzaj materiał podczas spacerów z kimś kto będzie Cię słuchał,

        - Pamiętaj, że twoja nadmierna ruchliwość w czasie  lekcji (np. pstrykanie długopisem, kiwanie się na krześle, kręcenie się)  może przeszkadzać innym, więc w czasie nauki rysuj leniwe ósemki,

        - Rysuj mapy myśli na dużych arkuszach,

        - Kiedy powtarzasz słówka spróbuj skojarzyć je z jakimś ruchem,

        - Słuchaj łagodnej, relaksacyjnej muzyki

        - Rób krótkie przerwy w nauce, wykonaj proste ćwiczenia ruchowe,

        - Powtarzając materiał gestykuluj.

        Teraz już wiesz jaki styl uczenia się najbardziej preferujesz.  Skorzystaj z powyższych wskazówek, uwzględnij również te, które już są przez Ciebie sprawdzone. Pamiętaj, że uczenie się różnymi zmysłami jest najbardziej skuteczne. Powodzenia!

        Test podano za stroną: http://www.kkjagiellonczyk.pl/Dokumenty/Rodzice/Kwestionariusz_stylu_uczenia_sie.pdf

                                                                                                                                                                                                       Małgorzata Zajdel- pedagog


         

        Techniki uczenia się i zapamiętywania

        Istnieje wiele technik pamięciowych zwanych mnemotechnikami, które ułatwiają nam proces uczenia się. Wiele z nich używany intuicyjnie, nie zastanawiając się nawet nad tym. Mnemotechniki to metody zwiększenia wydajności pamięci. Większość z nich znana jest już od czasów Starożytności – stosowali je Grecy przygotowujący się do długich przemów i dysput. Warto wiedzieć, że regularne stosowanie mnemotechnik pozwala nie tylko lepiej zapamiętywać, ale także szybko odwoływać się do przechowywanych informacji. Mnemotechniki powinno się stosować regularnie, by stały się nawykiem, po który z łatwością sięgniemy.

        Rodzaje mnemotechnik

        Akronimy czyli skrótowce, powstają poprzez tworzenie zupełnie nowego słowa

        z pierwszych liter wyrazów, które próbujemy zapamiętać. Utworzone wyrazy mogą być znaczące (powstały wyraz ma nadane znaczenie - DOM - Dzienny Ośrodek Młodzieżowy) lub nieznaczące (utworzony wyraz nie ma znaczenia np. KIS - Książka internetowych skrótów ) Ważne jest, aby stworzony wyraz był dla nas łatwy do wymówienia i/lub napisania.

        Akrostychy - Metoda pierwszych liter

        Metoda ta polega na tworzeniu zdań, w którym każde słowo rozpoczyna się od litery będącej pierwszą literą wyrazu, jaki chcemy zapamiętać. Próbując zapamiętać kolejność planet Układu Słonecznego, wyodrębniamy pierwsze litery

        i tworzymy z nich nowe słowa, które w połączeniu stanowią łatwe do zapamiętania zdanie: Mój Wiecznie Zapracowany Marek Jutro Sam Urządzi Nam Piknik . (Merkury, Wenus, Ziemia, Mars, Jowisz, Saturn, Uran, Neptun). Inny przykład: Lecą Cegły, Dom Murują - pierwsze litery wyrazów w tym zdaniu reprezentują cyfry rzymskie: L - 50, C - 100, D - 500, M - 1000. By zapamiętać angielskie symbole kierunków stron świata zgodnie z ruchem wskazówek zegara można na przykład utworzyć taki akrostych: Na Ekranie Siedzi Wrona. Dla zapamiętania przypadków na języku polskim: Mama Dała Celinie Bułkę Nasmarowaną Masłem Wiejskim.

        Rymonimy - Rymowanki i wierszyki są bardzo skuteczną formą uczenia się. Rymowanki tworzą silne skojarzenia w naszej pamięci i sprawiają, że informacja pozostaje zapamiętana bardzo długi czas, nawet po wielu latach przypominamy sobie wyuczone w dzieciństwie rymy np. „Nie dziel cholero nigdy przez zero” czy „uje się nie kreskuje”, „wzór na pole powierzchni trójkąta (P=1/2a*h): „Pola trójkąta nie licz na oko, mnóż pół podstawy przez jego wysokość”

        Cyfry reprezentowane przez słowa. Technika ta pomaga zapamiętywać ciągi liczb. Polega na utworzeniu zdania, w którym ilość liter w wyrazach odpowiada określonej cyfrze, np. Kto(3) z(1) woli(4) i(1) myśli(5) zapragnie(9) Pi(2) spisać(6) cyfry(5), ten(3) zdoła(5). W zdaniu tym zaszyfrowane są kolejne cyfry liczby pi (3,1415926535). Ta metoda może być stosowana np. do zapamiętywania PINów do kart np.: 3456 –Kot(3)Kotu(4) mleko(5) wypija(6)

        Pałac pamięci (rzymski pokój, metoda loci) to jedna z najstarszych technik, w której elementy do zapamiętania kojarzymy w wyobraźni z określonym miejscem w rzeczywistym, dobrze nam znanym lub całkiem przez nas wymyślonym otoczeniu.

        Metoda umiejscawiania- Zestaw elementów, które próbujemy zapamiętać, "umieszczamy" z pomocą wyobraźni w dowolnym budynku, pojedynczym pokoju (realnie istniejącym lub wykreowanym) lub na przykład na drodze pokonywanej z domu do szkoły. Najlepiej, gdyby było to miejsce dobrze nam znane. Prościej mówiąc, elementy do zapamiętania kojarzymy z obiektami znajdującymi się w wybranym przez nas otoczeniu.

        Spacer w myślach. Próbując zapamiętać na przykład tę oto listę zakupów: chleb, mleko, baterie, proszek do prania i pasta do zębów; możesz wyobrazić sobie mieszkanie, w którym przemieszczasz się z salonu do korytarza. I tak: siedząc na bardzo wygodnej kanapie w salonie zajadasz się pyszną, chrupiącą kanapką (chleb), a następnie sięgasz po wysoką szklankę świeżego mleka stojącą na niskim białym stoliku. Wstając i przechodząc do korytarza spoglądasz na znajdujący się na ścianie zegar, który się zatrzymał, bo potrzebne są do niego nowe baterie. W korytarzu wkładając na siebie kurtkę zauważasz, że wymaga ona prania w dobrym proszku do prania, gdyż jest umazana w pachnącej miętą paście do zębów.

        Skojarzenia powinny być bardzo kolorowe, przyjemne, a nawet żartobliwe, dzięki czemu tak powiązane w wyobraźni elementy z dobrze znanymi obiektami dużo łatwiej zapamiętać, a w razie potrzeby, "spacerując" po pałacu pamięci, szybciej je sobie przypomnieć.

         

        Łańcuchowa metoda skojarzeń (ŁMS)

        To metoda, w której elementy do zapamiętania (ogniwa), łączymy w wyobraźni w całość, w wyniku czego powstaje łańcuch skojarzeń, elementy łączymy kolejno ze sobą tworząc spójną, dynamiczną, wesołą historyjkę, np. jeśli chcemy zapamiętać listę zakupów możemy zacząć historyjkę następująco: jeśli dzisiaj znowu nie zrobię wszystkich zakupów to mogą minie uznać za barana, co przypomina osobie stosującej metodę łańcuchową, że ma kupić baraninę.

         

        Metoda haków pamięciowych.

        Ten rodzaj mnemotechnik polega na stworzeniu listy tzw. haków, czyli skojarzeń cyfr z obrazami przypominającymi kształtem cyfry. Elementy, które próbujemy zapamiętać "wieszamy" na hakach, czyli kojarzymy w wyobraźni z kolejnymi obrazami z naszej listy. Skojarzenia te powinny być abstrakcyjne, wesołe. Im bardziej będą fantastyczne i nieprawdopodobne, tym łatwiej je będzie zapamiętać. Oto najpopularniejsza lista haków pamięciowych: 1 - świeca 2 - łabędź 3 - serce 4 - krzesło 5 - hak dźwigu 6 - wiśnia 7 - kosa 8 - bałwan 9 - balon 10 - rycerz z mieczem i tarczą lub łyżka i talerz Każdy może stworzyć własną listę , która może ona zawierać więcej niż 10 elementów.

        Przywołując naszą krótką listę zakupów: chleb, mleko, baterie, proszek do prania, pasta do zębów; każdy z tych elementów kojarzymy w myślach

        z kolejnym obrazkiem z listy haków pamięciowych. I tak: 1 - świeca - chleb - robimy tosty z chleba nad płonącą świeczką 2 - łabędź - mleko - mlecznobiały łabędź pływa po wielkim jeziorze mleka 3 - serce - baterie - w Walentynki 2013 r. zorganizowano akcję, w której za oddanie do punktu zbiórki baterii, można było otrzymać lizaka w kształcie serca 4 - krzesło - proszek do prania - na różowym krześle stoi ogromna paczka pachnącego proszku do prania 5 - hak - pasta do zębów - hak dźwiga ogromnych rozmiarów tubę pasty do zębów.

         

        Główny system pamięciowy.

        Twórcą systemu jest Stanislaus Mink von Wennsshein żyjący w XVII wieku. Główny system pamięciowy pozwala na zapamiętanie listy dowolnych liczb. Jest oparty na zasadzie, zgodnie z którą łatwiej jest zapamiętać obrazy, niż cyfry. Metoda ta polega na przyporządkowaniu liczbom odpowiednich spółgłosek alfabetu fonetycznego. Następnie z głosek tych tworzymy słowa-klucze poprzez dodanie dowolnych samogłosek. Słowa te powinny być możliwie krótkie i jak najbardziej obrazowe.

        Oto lista cyfr od 0 do 9 oraz przyporządkowane im spółgłoski:

        0 -S, Z - z jest pierwszą literą słowa zero, s brzmi podobnie
        1 – T, D - t,d mają jedną pionową kreskę, jak jedynka
        2 - N - n ma dwie pionowe kreski
        3 – M - m ma trzy pionowe kreski i przypomina odwrócone 3
        4 – R - r jest wyraźną głoską w słowie "cztery"
        5 – L - L to symbol rzymskiej cyfry 50
        6 – J - j z zawiniętym ogonkiem, to lustrzane odbicie 6
        7 – K, G - z dwóch 7 utworzymy K; głoski k, g brzmią podobnie
        8 – F,W - pętelki pisanego f przypominają 8; f, w brzmią podobnie
        9 – B, P - b i p przypominają odwróconą dziewiątkę
        
        

        A oto przykładowa lista słów-kluczy (zakładek liczbowych): 1 - Duch 2 - Noe 3 - Mysz 4 - Ryż 5 - Liść 6 - Jeż 7 - Kosz 8 - Fa 9 - Pszczoła 10 - TeZeusz 11 - TaTo 12 - TiNa 13 - DoM 14 - TiR 15 - TaLerz 16 - TuJa 17 - TKacz 18 - ToFfi 19 - DąB 20 - NoS

        Każdy może stworzyć swoją własną listę zakładek i może być ona dowolnie długa. Przykład: Chcąc zapamiętać PIN karty kredytowej 7392, ze zbitki spółgłosek K M P(B) N, musimy utworzyć sensowne słowo poprzez dodanie samogłosek: np. KoMPaN lub KaMPiNg; może to też być kilka słów – w Koszu jest MaPa Noego.

         

        Mapy mentalne

        Metoda przydatna jest do porządkowania treści. Polega na umieszczeniu na środku kartki zagadnienia, słowa lub rysunku – klucza, a następnie dołączaniu do niego, w formie rozgałęzień, haseł, słów bądź rysunków bardziej szczegółowych. Dzięki tej mnemotechnice można przyswoić w niedługim czasie dużą ilość informacji.

        Piktogramy

        Metoda ta polega na ilustrowaniu treści piosenek, wierszy, bajek, opowiadań za pomocą schematycznych rysunków, obrazujących tekst do zapamiętania.

        PRZYKŁADY MNEMOTECHNIK:

        PRZYRODA

        Barwy tęczy: czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, granatowy, fioletowy - Czemu patrzysz żabko zielona na głośnego faraona?.

        Ilość dni każdego miesiąca sprawdzimy składając obie dłonie w pięści. Kostki naszych pięści reprezentują miesiące dłuższe - 31 dni, a zagłębienia między kostkami to miesiące krótsze - 30 dni (luty 28-29 dni).

        Ilość dni każdego miesiąca: Roczek sprawiedliwie swe dzionki rozkłada: 30 dni dla września i dla listopada. Tyle samo ma kwiecień i czerwiec wspaniały, 31 dni daruje wszystkim pozostałym. Tylko luty samotny 29 dni lubi, Chociaż przez trzy latka po jednym dniu gubi.

         

        MATEMATYKA, FIZYKA, GEOGRAFIA

        Znaki funkcji trygonometrycznych w poszczególnych ćwiartkach –

        W pierwszej wszystkie są dodatnie, w drugiej tylko sinus, w trzeciej tangens i cotanges, a w czwartej cosinus

         

        Wartość liczby =3,141592653589 zapamiętamy tworząc zdania, których ilość liter w zdaniu odpowiada kolejnym cyfrom liczby pi:

        Kto z woli i myśli zapragnie Pi spisać cyfry, ten zdoła

        Był i jest i długo sławionym ów będzie, który kół obwód średnicą wymierzył

        Żąć i orać w dzień zawzięcie

         

        Wierszyk, który przypomina wzór na pole i obwód koła: Jak to ładnie, pięknie brzmi: obwód koła "dwa er pi", pole zaś "er kwadrat pi", niech w pamięci zawsze tkwi.

         

        Liczba π z dokładnością do 50 miejsc po przecinku:

        π= 3,14159 26535 89793 23846 26433 83279 50288 41971 69399 37510...

        Daj, o pani, o boska Mnemozyno, pi liczbę, którą też zowią ponętnie Ludolfiną, pamięci przekazać tak, by jej dowolnie oraz szybko do pomocy użyć; gdy się problemu nie da inaczej rozwiązać,

         

        Kolejność planet Układu Słonecznego:

        w języku polskim: Merkury, Wenus, Ziemia, Mars, Jowisz, Saturn, Uran, - Moją Wolę Znaj Matole. Jak SUprę, Nie Pozwolę.

        w języku angielskim: Mercury, Venus, Earth, Mars, Jupiter, Saturn, Uranus, Neptune, Pluto: - My Very Easy Method: Just Set Up Nine Planets.

         

        HOMES - lista wielkich jezior Ameryki północnej: Huron, Ontario, Michigan, Erie, Superior.

         

        KOSDKP (kostka?) to okresy paleozoiku -Kambr, Ordowik, Sylur, Dewon, Karbon, Perm

         

        Odkrycie Ameryki przez Krzysztofa Kolumba w 1492 roku: Jeden, cztery, dziewięć, dwa, Kolumb w długą drogę gna.

         

        CHEMIA, BIOLOGIA

        • Pamiętaj chemiku młody, wlewaj zawsze kwas do wody.

        • Płynie łódka księżyc świeci, trójgraniasty groszek leci. Na trapezie, trapeziku, wisi główka na haczyku.

        Są w nim zakodowane kości nadgarstka: łódeczkowata, księżycowata, trójgraniasta, grochowata, czworoboczna większa, czworoboczna mniejsza, główkowata i haczykowata.

        ADEK - witaminy A, D, E, K rozpuszczalne w tłuszczach

        KaMaSuTRa - zasadnicze części mózgowia (centralnej części ośrodkowego układu nerwowego u kręgowców): Kresomózgowie, Międzymózgowie, Śródmózgowie, Tyłomózgowie i Rdzeń przedłużony.

        ABC reanimacji - angielski akronim najważniejszych czynności przy udzielaniu pierwszej pomocy:

        A - ang. airways - udrożnienie dróg oddechowych

        B - ang. breath - sztuczne oddychanie

        C - ang. circulation - przywracanie krążenia (masaż serca)

         

        JĘZYK POLSKI, HISTORIA

        Pisownia rz po spółgłoskach pbdtkgcwj: - Prosiła babka dziadka Tadka o kawałek gnatka - chcę więcej jeść - Babcia dała Gosi piękne bratki, bo jej wnuczka chciała takie kwiatki.

        W czasownikach cząstka -uje się nie kreskuje (piszemy przez u otwarte).

        Dłuższy wierszyk ułatwiający zapamiętanie reguł pisowni "u": Zapamiętaj zawsze tu Pisz otwarte zwykłe "u" W słowach: skuwka i zasuwka Gdyż wyjątkiem są te słówka: W cząstkach: -unka, -un i -unek Opiekunka, zdun, pakunek Pisz je także w cząstce -ulec Więc budulec i hamulec W ulu, dwu, gdzie u litera Wyraz kończy lub otwiera Wreszcie - niech nikt nie kreskuje W czasowniku cząstki -uje.

        Rok założenia Rzymu: Na siedmiu wzgórzach piętrzy się Rzym - 753 p.n.e.).

         

        Źródło:

        Joanna Smolińska, Łukasz Szychowski „Techniki Efektywnego uczenia się”

        https://epedagogika.pl/rozwijanie-umiejetnosci-uczenia-sie/jak-zapamietac-uklad-planet-3240.html

        http://www.mnemotechnika.com/rodzaje_mnemotechnik.html

        http://wiecejnizedu.pl/mnemotechniki-cwiczenia/

        http://kolebuk.blogspot.com/2013/01/jak-zrobic-mape-mysli.html

        Joanna Rachwał-Szczuka


         

    • Kontakty

      • Szkoła Podstawowa Nr 1 w Brzozowie
      • 134341937 (budynek A)
      • ul. Parkowa 5 36-200 Brzozów Poland
      • tel. 134341781, adres: ul. Tysiąclecia 29 (budynek B)
  • Liczba wizyt

    liczba odwiedzin: 1291